Saturday, 6 October 2012

Bespreking 3 (kunstwerken, 3in 1 blog).

Mijn drie laatste besprekingen omtrent kunstwerken gaan over de volgende:

-Een ijssculptuur op het Harlin sneeuwfestival van 2003.
-Salvador Dali's 'gezicht van de oorlog'.
-Ford Madox Brown's Ophelia.


We beginnen bij het ijssculptuur.
Dit ijssculptuur werd gemaakt door een Russisch team van sneeuw en ijshouwers, het beeld fluispeler gemaakt uit sneeuw uit.
Dit beeld werd gemaakt ter viering van het Harlin sneeuw festival 2003.












Onderwerp:
Een ijssculptuur , gemaakt uit sneeuw en ijs.

Affect:

Het schenkt de aanschouwer volgens mij een nietig gevoel als het zo'n imposant beeld aanschouwt, de vormen zijn dynamisch, krachtig, het lijkt zo tot leven te kunnen komen.
Hoewel het beeld uit sneeuw en ijs is vervaardigd, schenkt het mij geen koud gevoel, eerder een gevoel van onwerkelijkheid, hoe is zoiets episch tot stand gekomen?

Product:

Hier zijn voornamelijk sneeuw en ijs gebruikt, samen met verschillende soorten materiaal: spateltjes, schepjes, mesjes, plastiek, ijzer, zagen, boren...)

Het geheel lijkt een erg elegante indruk na te laten, het is een erg organisch gesloten vorm.
Het lijkt mij een gepolijst werk met weinig structuur behalve aangevroren stukjes sneeuw en ijs.

De kleuren zijn gewoon wit met schakeringen daarin die door de schaduw naarvoor komen.

Bron voor informatie en afbeelding:

http://blog.chinatraveldepot.com/tag/harbin/.



Werk 2.


Salvador Dali's 'Gezicht van de oorlog'.

In dit werk  zien we een grotesk gezicht, geschilderd door de surrealistische schilder Salvador Dali.

Afzien, trauma en oorlog hebben vaak als inspiratiebron gediend voor Dhr. Dali, soms zag hij zijn eigen werk als een vooruitzicht naar hoe de oorlog er uit zou zien, of wat het met je zou doen. het gezicht van de oorlog werd indertijd geschilderd tussen het einde van de spaanse burgeroorlog en het begin van de 2de wereldoorlog.














Het onderwerp:

Wat doet oorlog met het geweten en de geest?
Dit wou Dali wellicht afbeelden met dit gezicht dat vol afgrijzen en angst lijkt te zitten
Oogkassen en mond worden gevuld met dito uitziende gezichten, het grootste gezicht lijkt ook omwentelt te zijn met takken die iets lijken weg te hebben van slangen.

Affect:

Dit beeld doet het gevoel van gruweling over je heen lopen, je kan het niet helpen je af te vragen hoe het voelt te 'zijn' zoals daar afgebeeld staat, het is een gedachte die je je veel liever niet voorstelt maar net zoals elke ongewenste gedachte altijd een plaats weet in te nemen.
Het is een mooi opgevuld beeld, met toepassing van warme kleuren, die volgens mij gewoon uitdroging voorstellen hier, het gezicht staat er ook maar geisoleerd, er is geen vructbare grond of iets 'levend' buiten zijn gezichtsuitdrukkingen.
 
Product:

Olieverf op doek.
Olieverf en verschillende penselen.
Olieverf techniek op canvas.

Organische vormen zijn weer te vinden, maar gezien dit in een canvas is gaan we denk ik uit van een gesloten vorm, kleur is hier warm aanwezig, en het veelvuldig gebruik van geel, bruin en okertinten is hierin makkelijk te zien, de rumte is eigenlijk vrij gelijk verdeeld tussen het portret en de leegte, ookal blijft het portet dominant.

http://www.wallcoo.net/paint/dali/ml0012.html bron voor afbeelding.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Face_of_War bron voor informatie omtrent het werk.


Werk 3.

Ford Maddox Brown's 'Ophelia' 1853, 1855.













Het werk wordt ook wel 'Een Engelse Herfst namiddag' genoemd, hoewel het beter gekend is onder de naam 'Ophelia' wie vermoedelijk de vrouw in dit werk is.

Ford Maddox Brown was een preraffaelitische schilder.
Preraffaelitische schilders schilderen met dezelfde zo realistisch mogelijke technieken zoals bijvoorbeeld kunstenaars in de rénnaiscance dat deden, maar voegden hier vaak een eigen sprookjes-achtig thema aan toe.

Onderwerp:

In dit werk zien we een tafereel  dat Ford's uitzonderlijke manier van het ervaren van de natuur weergeeft, de vrouw, Ophelia, geeft het gevoel geabsorbeerd te worden door de natuur, door een te worden met de natuur als het ware, een bijna verstikkend gevoel ergens, maar ook erg sereen, het is een landschap met en vrouw zonder horizon, dat was in die tijd erg uitzonderlijk, de natuur lijkt hier wel het huwelijksbed waarin Ophelia zich gewillig nestelt.

Affect:

Het gehele werk geef mij een erg nieuwsgierig gevoel, ergens lijkt het griezelig, maar ik voel mij er tot aangetrokken omdat alles zo overweldigend perfect en sereen lijkt, het soort van omgeving waarin ik me graag zou nestelen,

Product:

Materiaal: Olieverf op doek, de techniek is ook olieverf op doek.
Beeld aspect: Gesloten vorm (Canvas) flauwe lichtinval, met een toch warme gloed, een aangenaam ogend werk dat qua licht en schaduw niet onverzorgd is gelaten.
Kleuren zijn er vooral in groentinten, en Blauw/mauve voor het gewaad van de vrouw, de verschillende tinten ogen erg harmonieus, alles gaat mooi in elkaar op.
Ruimtelijk is dit werk erg sereen, doch verstikkend, alles is aanwezig, er is aandacht voor detail en ademruimte, maar het lijkt overal nét genoeg te zijn om het werk niet als een bom op je te laten inslaan.

Bronnen:
http://www.shafe.co.uk/art/PRB_09_-_Nature_Red_in_Tooth.asp
Google Images.






1 comment:

  1. Hallo
    Ik ben een persoon die leningen verschaft aan de internationale.
    Regelen van al uw financiële problemen door middel van onze diensten betaalbaar.Heeft u behoefte aan een lening? hoeveel heb je nodig en hoe lang na je terugbetalen me dit bedrag? Wachten om te lezen van u op het volgende adres indien uw aanvraag is echt ernstig:
    E-mail: web.finance@outlook.com

    ReplyDelete